Creatieve vrijwilliger gezocht!

Vrijwilliger open lunch / maak-atelier

(± 4 uur per week)

Stichting ROS is op zoek naar een energieke, inspirerende vrijwilliger voor de woensdagmiddagen. Al jaren komen mensen zonder papieren op Katendrecht wekelijks bijeen om te koken, eten en mooie dingen te maken. Kun jij deze gezellige middagen leiden en mensen helpen om hun creativiteit tot hun recht te laten komen?

Het ROS steunt al bijna 20 jaar mensen zonder verblijfsvergunning in de regio Rotterdam. Er leven in en om Rotterdam duizenden mensen zonder geldige verblijfspapieren: arbeidsmigranten, afgewezen asielzoekers en staatlozen. Hoe groot de groep precies is weet niemand. Wel weten we dat zij vaak in armoede leven, een grote afhankelijkheidspositie hebben en dat hun basisrechten vaak niet worden gerespecteerd.

Het ROS biedt sociaal maatschappelijke begeleiding, juridische begeleiding, opvang, een taalschool en houdt zich bezig met lobby en beleidsbeïnvloeding. Daarnaast werken we met ongedocumenteerden aan zelfredzaamheid en talentontwikkeling, vanuit de gedachte dat stilstand nooit gezond is. Zo stelden we een groep samen van koks die hun recepten en verhalen hebben gebundeld in een kookboek, dat ze nu als zelfstandig ondernemer kunnen gaan verkopen. Maar naast koks zijn er binnen onze doelgroep ook veel ervaren kledingmakers en andere creatievelingen, en mensen die graag willen leren naaien. In de activiteitenruimte op Katendrecht beschikken we over naaimachines en andere materialen waar bezoekers onder begeleiding kunnen leren naaien, aan projecten kunnen werken en kennis kunnen uitwisselen. Ook is er een etalage waar ongedocumenteerde makers hun producten ter verkoop aanbieden.

We zoeken iemand die dit atelier nieuw leven in kan blazen, technische aanwijzingen kan geven en een open, creatieve sfeer kan creëren. Kennis van verschillende technieken (breien, haken, borduren) is een pré, net als ideeën over betaalde opdrachten, zodat de makers er iets mee kunnen verdienen.

Herken jij jezelf in bovenstaande rol en ben jij:

• Op woensdagmiddag beschikbaar gedurende een periode van minimaal een jaar, zodat we cliënten een vast en vertrouwd persoon kunnen bieden

• Goed kan werken met de naaimachine en dit ook over kan brengen

• Woonachting in of om Rotterdam

Dan zijn wij op zoek naar jou!

Dit bieden we:

• Een gezellige, inclusieve en gastvrije werkomgeving.

• Volop mogelijkheden om meer te leren over verschillende culturen.

• Prettige collega’s (beroepskrachten, vrijwilligers, stagiairs) waarbij iedereen elkaar ondersteunt om samen onze cliënten verder te helpen.

• Alle vrijwilligers en stagiairs werken onder begeleiding van een beroepskracht.

• Je krijgt een vrijwilligerscontract en we hebben een reis- en onkostenvergoeding.

• Wij vragen daarnaast al onze medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aan te leveren.

Enthousiast geworden?

Stuur een korte motivatie en beknopt CV naar Katja van Nimwegen, via katja@stichtingros.nl. Wil je nog iets weten? Mail gerust, of bel 06 43772394. Zie voor meer informatie over de organisatie onze site https://stichtingros.nl/ of kijk naar onze mooie documentaire “Leven in Limbo” https://npo.nl/start/serie/leven-in-limbo.

Katja van Nimwegen