In april stond ROS niet stil

Zoals grofweg de hele wereldbevolking beleefde ook Stichting ROS een bijzondere maand april. We zagen een extra zware klap aankomen voor onze doelgroep, onverzekerd voor werkloosheid, zonder reserves en zonder veel vertrouwen in de regering. Maar ook: zonder mogelijkheid om (tijdelijk) uit te wijken naar het thuisland, zoals veel arbeidsmigranten normaal doen in mindere tijden.

Dus richtten we een noodfonds op, met ingang van 1 april. Al snel kwamen donaties binnen, misschien ook van u, en dit potje werd gul aangevuld door fondsen. Ook kregen we een flink aantal supermarkt-bonnen voor €50 aan boodschappen. We mochten uitdelen!

Dus na wat zoom-sessies over criteria en keuzes, gingen we aan de slag. Op ons kantoor kwamen migranten langs die we al jaren kenden, die we bijvoorbeeld ooit in de opvang hadden begeleid en zelfstandig hadden zien worden, die soms gezinnen draaiende hielden. Ook via partner-organisaties konden we veel Rotterdamse migranten zonder verblijfspapieren ondersteunen.

Bijvoorbeeld een Congolese vrouw die ooit in onze LVV-opvang verbleef, maar tegenwoordig zelfstandig overleeft in Rotterdam. Nu was zij opeens niet meer welkom bij haar schoonmaak- en oppaswerk. Dankzij dit fonds kreeg ze €200, en lijkt het erop dat ze toch haar hoofd nog even boven water kan houden.

Maar de pandemie zorgt ook indirect voor grote problemen. Zo stond een Soedanees gezin onder begeleiding van ons terugkeerproject Vice Versa al op het punt te vertrekken naar hun thuisland. De vlucht was geboekt, de plannen om daar een leven op te bouwen lagen klaar. De twee kinderen, beiden van middelbare school-leeftijd, zouden in Soedan hun opleiding vervolgen en hun ouders wilden een eethuisje starten. Maar toen ging Soedan op slot, en werd de vlucht gecanceld. Met een vergoeding uit ons noodfonds kunnen zij nu deze periode in Nederland overbruggen. De kinderen doen hun schoolexamens momenteel online. Ondertussen blijft collega Marije met het gezin in contact, en hopen we hen toch nog met hun nieuwe leven in Soedan te kunnen helpen zodra die mogelijkheid zich voordoet.

In totaal konden we in april 74 mensen ondersteunen met een geldbedrag en deelden we €5.000 aan voedselbonnen uit.

Inmiddels is het geld op en de crisis nog niet over. Wel hebben we zojuist een toezegging gekregen dat we opnieuw een grote hoeveelheid voedselbonnen krijgen, nu van het Rode Kruis! We kunnen dus nog door met het ondersteunen van migranten in grote financiële nood, zodat zij onafhankelijk kunnen blijven en de noodopvangen niet onverantwoord hoeven te belasten.

Wilt u alsnog of nogmaals bijdragen aan ons noodfonds? Graag! Dat kan via deze link, of direct op NL79RABO 0106567586 o.v.v. Noodfonds Corona.