Twee dreamers aan het woord: Liana en Elza

Elza:

“Ik ben Elza, 21 jaar oud, een dromer die haar dromen najaagt. Ook wel een ‘dreamer’ genoemd, iemand die niet alleen in Nederland wil studeren, maar ook een bijdrage wil leveren aan de samenleving.

Wij dreamers zijn jongeren zonder verblijfsvergunning, maar die (bijna) hun hele leven in Nederland hebben gewoond. Wij kennen de taal, gaan naar school (basis-, voortgezet en taalschool) en ervaren de Nederlandse cultuur. Onze droom is simpel: studeren en een normaal leven leiden.

Wat we willen is niet buitensporig; het is precies waar ik, samen met andere jongeren met dromen, recht op heb: een normaal leven en studie. Met 'normale leven' doel ik op het gebruikelijke bestaan van een Nederlander met documenten. Een leven vol normale dingen zoals onderwijs volgen, werken, deelnemen aan sociaal-culturele activiteiten, genieten van sociale voorzieningen, vrij reizen en onbelemmerde deelname aan de samenleving. We willen leven zonder hindernissen, zoals juridische problemen. Het is hier heel moeilijk om als ongedocumenteerde te leven, en toch door te studeren.

Gelukkig hebben we de Stichting ROS en de Dreamers Campagne, die niet alleen helpt bij het toegelaten worden tot scholen, maar ook financiële steun biedt. Te midden van de uitdagingen die ongedocumenteerden zoals wij tegenkomen, blijft onze droom helder: studeren en een gewoon leven leiden. Samen met andere jongeren met dromen, blijf ik streven naar ons recht op onderwijs en een stabiel bestaan. Laten we blijven geloven in de kracht van onze dromen. Wij blijven samen werken aan een toekomst waarin we, ongeacht onze juridische status, volwaardig kunnen bijdragen aan en deelnemen aan de samenleving.”

Steun daarom het Dreamers-manifest op https://bit.ly/495cH3O!

Liana:

Katja van Nimwegen