Wat een wethouder!

Op dinsdag 9 Januari deed de Amsterdamse wethouder Marjolein Moorman (Onderwijs, PvdA) een rondje Rotterdam waarbij ze in de Pauluskerk in gesprek ging met Elza en Qianlei, 2 Rotterdamse dreamers die door het ROS begeleid worden.

Zij legden haar uit hoe lastig het is als je als kind ongedocumenteerd in Nederland opgroeit en hoe weinig invloed je daar zelf op kunt uitoefenen. Door de wet op de Leerplicht mag je, nee moét je naar school en dat is een groot goed. Op je 18e valt dit alleen weg en loop je vast. Werken kan niet, op vakantie kan niet, een bankrekening afsluiten kan niet, je inschrijven bij de gemeente niet, een DigiD aanvragen niet, autorijlessen nemen niet, studeren…..niet.

Het maakt het leven buitengewoon ingewikkeld en stressvol en dat terwijl ze wel hier opgegroeid zijn, geworteld zijn.

Via de DreamersNL campagne zijn we met ngo’s uit met name Den Haag en Amsterdam al enkele jaren samen met Mbo/Hbo/Wo onderwijsinstellingen aan het kijken hoe we drempels voor deze jongeren kunnen verlagen of weghalen wat geresulteerd heeft inmiddels al in onderwijsconvenanten in Den Haag en Amsterdam.

Fijn om te zien dat er bestuurders zijn in Nederland die wel willen meedenken om kansengelijkheid te vergroten!

Katja van Nimwegen